Håll dig uppdaterad
Prenumerar på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad med vad som händer i branschen.
Följ oss på Linkedin:
Svenska Turistbussföretagen
De tunga bussarnas oktober 2024 landade klart bättre än förra årets oktober, det framgår av Mobility Swedens statistik – även turistbussarna fick en hygglig höstmånad.
Allra bäst under årets oktober gick det för Mercedes-Benz som leder Tunga Busstoppen 2024 med 15 nyregistrerade tunga bussar över tio ton. Av dessa var dock bara tre av typen turistbuss, det brukar vara fler, trots det behåller Mercedes-Benz sin topplacering även bland antalet turistbussar under årets första tio månader.
Oktober-tvåa blev Scania genom sin hittills största direktimport av nio citybussar och en turistbuss. Därefter följde Kässbohrer-Setra med nio tunga turistbussar och MAN med åtta tunga citybussar. MAN klättrar därför förbi Solaris och parkerar tillfälligt på Tunga Busstoppens sjätte plats.
Irizar noterar två tunga turistbussar, Higer en turistbuss och YES EU en citybuss. Alla övriga fabrikat kammade noll under oktober även när direktimporten som här räknas in. Totalt 46 tunga bussar över tio ton nyregistrerades alltså och av dessa var 16 turistbussar vilket framgår av bussarnas handelsbeteckningar. De kan dock även användas i expressbusstrafik och viss linjetrafik vilket tidigare påpekats, alla rullar inte hos svenska turistbussföretagare.
Mobility Sweden kommenterar situationen för bussarna så här:
”Bussmarknaden har också haft en stark månad jämfört med i fjol. Totalt registrerades 68 nya bussar i oktober, vilket är 62 procent fler än föregående år. Under perioden januari-oktober har bussarna en nedgång med 29 procent. Andelen elbussar uppgick till 35 procent under oktober, vilket till stor del består av leveranser av stadsbussar i befintliga kontrakt.”
Här bör noteras att Mobility Swedens vanliga statistik inte tar med direkt/privatimporterade tunga bussar varför siffrorna i Tunga Busstoppen är något större. Just för oktober blev skillnaden dramatisk när det gäller Scania som hade en enda turistbuss i den vanliga statistiken medan Tunga Busstoppen även räknar in direktimportens nio tungviktare som nyregistrerats med tillverkningsår mellan 2020 och 2024.
Även Kässbohrer-Setra hade en direktimporterad turistbuss tillverkad 2009 nyregistrerad under oktober.
När det gäller tunga elbussar över tio ton så blev 21 nyregistrerade under oktober, av dessa 12 stycket Mercedes-Benz och åtta stycken MAN – samtliga givetvis citybussar i upphandlad trafik.
Nu är det bara två månader kvar av 2024, nästa redovisning av Tunga Busstoppen hoppas vi kunna leverera måndag 2 december. Ska Mercedes-Benz fortfarande ligga i topp både totalt och bland antalet bussar av turistbusstyp? Det kommer att visa sig då!
Källa: Mobility Sweden, bearbetning Hablador text & bild
Prenumerar på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad med vad som händer i branschen.
Följ oss på Linkedin:
Svenska Turistbussföretagen