Svag februari för turistbussarna

Årets kortaste månad visade på en viss ökning för de tunga bussarna jämfört med februari förra året – men turistbussarna viker något, allt enligt Mobility Swedens statistik.

Totalt nyregistrerades 51 tunga bussar över 10 ton under februari 2025, vilket ska jämföras med de 32 tunga bussar som registrerades under samma månad förra året – en ökning med 54,5 procent. Men för turistbussarna blev det en mer än en halvering under samma period, minus 54 procent, från 24 då till 11 nu.

Allra bäst totalt under februari gick det för MAN som med 33 nyregistrerade tunga citybussar drar ifrån i ledningen i Tunga Busstoppen som de nu leder med god marginal. Februaritvåa blev Volvo med 10 nyregistrerade tunga bussar varav hela 7 stycken var direktimporterade äldre bussar, 6 turistbussar och en citybuss. Men tre bussar som inte importeras var helt nya turistbussar.

Trea under februari blev Mercedes-Benz med 4 tunga bussar, samtliga turistbussar och därmed förstärker fabrikatet sin ledning bland turistbussarna i Tunga Busstoppen (se tabellen). Därefter följer fyra fabrikat med vardera en ny tungviktare över 10 ton nyregistrerad under februari: Solaris (citybuss), Scania (turistbuss), Irizar (turistbuss) och slutligen VDL som kommer in i årets Tunga Busstoppen med en direktimporterad  äldre turistbuss. VDL har inte varit representerade i Tunga Busstoppen sedan 2023.

Så här kommenterar Mobility Sweden bussarna under februari 2024:

– Elektrifieringen av det här segmentet går fortsatt starkt och totalt var 64 procent av de nyregistrerade bussarna eldrivna. Det är en utveckling som drivs av upphandlingskrav inom kollektivtrafiken, säger Emmi Antonsson,chef för kommunikation och samhällskontakter.

Turistbussarna kan tyckas komma i kläm när det gäller bussar över huvud taget, många vill lyfta elbussarna som det viktigaste av allt. Men som Kjell Peterson, ordförande i Sveriges Turistbussföretag påpekat redan för drygt ett år sedan: Endast turistbussen kan fungera vid en eventuell evakuering av Sveriges invånare i händelse av risk för krig, något som dessvärre blivit allt mer aktuellt i dessa tider. Inga andra fordon har samma möjligheter som just turistbussen och faktiskt har flera turistbussar krigsplacerats under det senaste året. El i all ära, men förbränningsmotorerna är hittills ensamma om att kunna köra långa sträckor genom stad och landsbygd.

Hur första kvartalet 2025 anslutas för Tunga Busstoppen kommer vi förhoppningsvis att kunna redovisa 1 april i år, då får vi hoppas att ingen tar uppgifterna som ett aprilskämt även om sådana säkert kommer att förekomma.

Statistik Tunga Busstoppen för februari 2025