Medlemsbrev oktober 2020

Vad kan vi göra för att ingjuta lite mer framtidstro i branschen? Hur vi kan hjälpas åt att få fart på branschen igen? Vad kan vi göra gemensamt?

Styrelsen har diskuterat en mängd olika alternativ.

Några vet Du redan som bl.a. aktiviteter mot regering, politiker m.fl., men vi vill göra mer. Något innovativt!

Därför kommer vi att arrangera Svenska Turistbussföretagens buss- och resemarknad i Lundsbrunn den 8 – 9 april nästa år. I samband med arrangemanget kommer vi även att hålla vårt årsmöte.

På Orust tröttnade båttillverkarna på dyra mässor och dålig försäljning på de som var. Tillsammans skapade man Öppet Varv som blev succé från dag 1. Man hjälptes åt att samla köpare och säljare till en låg kostnad. Vi sneglar lite på dem och anpassar det till vår bransch. Vi har redan lockat flera utställare. Ni träffar RK-Travel, Evobus, Neoplan, Cities+Tours, Ligula Hospitality, Travelize, Stena Line och DFDS. Många fler är på väg in! Det har hittills varit 100% träff på utställarna, alla vill komma. Inbjudan skickas ut i dagarna.

Boka dagarna i din kalender så ses vi på Lundsbrunn!

Våra ansträngningar att få regering och Riksdag att uppmärksamma vår branschs problem fortsätter.

Trögheten i processen är tyvärr uppenbar samtidigt som det är en anstormning från olika branscher om hur viktigt stödet är just till dem. Tyvärr har vi ingen kändis a lá Jonas Gardell (för kulturen) att ta till, men vi kämpar oss fram ändå med gemensamma krafter inom som utanför styrelsen.

Omställningsbidraget gick igenom efter vårt möte med Näringsdepartementet. Dock måste det till såväl fortsatt bidragsstöd som de andra förslagen vi tog upp.

  • Permitteringsstödet förlängs
  • Avställningsstöd införs för turistbussar
  • Slopade arbetsgivaravgifter
  • Amorterings- och räntebefrielse för den del av medel som regeringen ställt till näringslivets förfogande

Vårt ärende har även varit uppe i Riksdagens Näringsutskott, den 10 september.

Diarienummer: NU 2364-2019/20

 2364–2019/20

Förutom att agera på svensk mark har vi även agerat ute i Europa och då framförallt gentemot EU.

Tillsammans med våra tyska kolleger hos RDA och EACT har vi fört fram förslag på förändringar rörande Paketreselagen.

Bifogar vårt yttrande (I original på engelska)

“The tourism industry is worldwide in an existentially threatening situation due to COVID-19 and the resulting travel restrictions. This situation is reinforced by the EU Package Travel Directive 2015/2302 (2011/83/EU), which requires tour operators to reimburse their customers for the entire travel price within 14 days.

In this regard, the EACT has approached the EU Commission and demanded that the EU Package Travel Directive be amended with regard to the regulation on tour operators’ obligation to make immediate refunds.

In the meantime, there is also an online petition from travel professionals demanding that customers pay a share of the cancellation fees in the event of cancellation due to unavoidable extraordinary circumstances.”

Vårt “gamla” förslag, om att mervärdesskatt (VAT) skall tas ut där resan tar sin början, har nu behandlats i Europa Domstolen och vi fick rätt!

Detta var det positiva. Desto svårare kan det bli att genomföra det. Eftersom det är en skattefråga, där EU inte kan kräva införande, måste det till enighet bland EU:s 27 medlemsländer.

Slutligen, försök att hålla ut! Vi går mot bättre tider och vi försöker att hjälpa till för att detta kan realiseras!

Svenska Turistbussföretagen

Kjell Peterson

Ordförande