Turistbussarna dominerade i mars

Mars blev en blek månad för de tunga bussarna över 10 ton – men turistbussarna dominerade bland de få nyregistrerade bussarna, det framgår av Mobility Swedens siffror.

Totalt sett blev mars en svag månad, dryg 20 procent sämre än samma månad förra året. När första kvartalet summeras blir minskningen dock lägre, runt 4 procent. Intressant är dock turistbussarna som gjort oerhört bra ifrån sig, i stort sett alla nyregistrerade tunga bussar över 10 ton var en turistbuss i mars. Endast två stadsbussar blev det vilket är ett extremt lågt antal.

Allra bäst i mars gick det för MAN med 7 nyregistrerade tunga bussar. Vanligtvis brukar MAN få in stadsbussar i statistiken, men den här gången är samtliga turistbussar. Mars-tvåa blev Mercedes-Benz med 6 nyregistreringar, samtliga turistbussar. Därefter följde Scania med 4 tunga bussar varav 3 turistbussar; en byggd av Higer, två av Irizar. Neoplan, Volvo och Kässborer-Setra noterar var sin nyregistrerade tungviktare under mars, Volvo med en statsbuss, de övriga turistbussar.

Det här innebär att Mercedes-Benz tar ledningen i Tunga Busstoppen efter första kvartalet och MAN kliver fram från sjätte till fjärde plats. Hur det ska gå i fortsättningen får vi se, det ligger nämligen till så att Mobility Sweden bytt samarbetspartner när det gäller bearbetning av nyregistreringarna. Branschdata slutar efter 51 år och ersätts av en ny leverantör vilket innebär att vi kan få vissa problem med att redovisa på samma sätt som tidigare. Det kan också bli marginella differenser på grund av mindre metodförändringar med den nya leverantören.

Om allt går väl blir det redovisning av april-siffrorna 2 maj, med reservation för viss försening som det blev även denna gång.

Källa: Mobility Sweden, bearbetning Hablador text & bild

Statistik Tunga Busstoppen april 2024