Scania tar ledningen i Tunga Busstoppen 2024

Tunga Busstoppen 2024 startar något lite svagare än förra årets januari – bäst gick det för Scania, det framgår av Mobility Swedens statistik.

Med 39 tunga bussar över 10 ton blev januari 2024 ett par bussar sämre än januari förra året då 41 tunga bussar nyregistrerades. När bussar av alla viktklasser räknas med noteras dock en hygglig ökning:
– Bussarna ökade med cirka 21 procent jämfört med januari 2023, från 48 bussar till 58 i år. Av månadens nya bussar var fyra eldrivna, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden. Hon fortsätter:

– Vi hoppas också att regeringen når framgång i diskussionerna med EU om skatteundantaget för biogas som är ett viktigt segment.
Bäst under januari för de tunga bussarna över 10 ton gick det för fjolårsvinnaren Scania. Med 14 nya tunga bussar tar fabrikatet täten i Tunga Busstoppen 2024. Tre av Scaniabussarna är turistbussar. Januari-tvåa blev Kässbohrer-Setra med 12 nyregistrerade turistbussar. Därefter kommer Mercedes-Benz med 7 nya tungviktare, av dessa var 6 turistbussar.

Volvo tog in tre direktimporterade turistbussar, MAN noterar två citybussar och slutligen hittar vi Beulas med en nyregistrerad turistbuss på över 10 ton. Beulas noterade en enda nyregistrering under 2023, kanske blir det fler i år.
Det här innebär en god start på turistbussåret, hela 25 av totalt 39 nyregistrerade tunga bussar var en turistbuss, 64 procent. Många turistbussföretagare tror på framtiden och har investerat i nya bussar inför årets säsong.

Längre fram väntas dock stora upphandlingar se till att det blir många fler nya citybussar bland de tunga bussarna i nyregistreringsstatistiken. Om detta visar sig redan under februari, som i år är en dag längre än förra årets, återstår att se. Vi hoppas kunna redovisa hur det går 1 mars. Missa inte det!

Källa: Mobility Sweden, bearbetning Hablador text & bild

Statistik för Tunga Busstoppen, januari 2024