Ras för bussarna i juni

Juni blev ingen bra månad för de tunga bussarna över 10 ton och när första halvåret summeras är bilden fortsatt dyster – det framgår av statistik från Mobility Sweden.

Det går trögt för bussarna och juni blev årets näst sämsta månad hittills med endast 27 nyregistrerade tunga bussar över 10 ton och då bör noteras av tre av dessa är äldre direktimporterade citybussar.

Mattias Bergman, VD på Mobility Sweden, konstaterar att bussarnas nyregistreringar minskade med 64 procent i juni och med 29 procent för första halvåret, detta gäller för bussar av alla viktklasser totalt. För elbussar är situationen ännu mer pressad, med en dramatisk minskning i år – inga nya elbussar registrerades i juni och under årets första sex månader är endast 3,5 procent elbussar, jämfört med nära 41 procent under samma period förra året. Beslutet att avsluta stödet för elektriska stadsbussar anses av branschen vara ett misstag som behöver rättas till omgående genom att återinföra stödet ytterligare en tid. Allt enligt Mattias Bergman och Mobility Sweden.

Bäst under juni gick det för Scania som noterar 13 nyregistrerade tunga citybussar över 10 ton, noteras här bör att tre av dessa är privat/direktimporterade bussar som har flera år på nacken när de nu ska rulla som stadsbussar i Sverige. Men räknat på det viset så har Scania kört ifatt ledande Mercedes-Benz som blev tvåa i juni med 7 nyregistrerade tungviktare, alla utom en är dessutom turistbussar vilket gör att varumärket drar ifrån ytterligare som helt dominerande när det gäller turistbussar, hittills 48 stycken nu när första halvåret kan summeras.

Därefter kommer Setra som trea i juni med 6 nyregistrerade turistbussar och så har vi MAN med en nyregistrerad turistbuss över 10 ton. Samtliga övriga fabrikat kammade noll i den minst sagt svaga bussmånaden juni.

Sammantaget innebär det här att två fabrikat delar på förstaplatsen när halva 2024 är till ända: Mercedes-Benz och Scania. Utöver det har ingen förändring skett men vi bör notera att så här långt är 61 procent av de nyregistrerade bussarna under första halvåret av typen turistbuss. Det tyder på att den upphandlade trafiken ligger och lurar på bättre tider nu när många trafikhuvudmän brottas med ekonomiska problem.

Hur det går under semestermånaden juli hoppas vi kunna redovisa 1 augusti om allt går väl med de nya rutinerna som gäller hos Mobility Sweden sedan i våras.

Källa: Mobility Sweden, bearbetning Hablador text & bild

Tunga Busstoppen för Juni 2024