Turistbussarna bromsar in

Efter en bra augusti har antalet nyregistrerade turistbussar över tio ton bromsat in under september, även totalt är det låga siffror – det framgår av Mobility Swedens statistik.

Allra bäst under augusti i år gick det för BYD som kliver in i Tunga Busstoppen 2024 med 11 nya elbussar för stadstrafik. Fabrikatet som tidigare år haft relativt många bussar nyregistrerade i Sverige har haft en minst sagt trög start på 2024, men när det väl blev några nya tungviktare över 10 ton nyregistrerade så blev BYD bäst under en annars rätt skral september.

Septembertvåa blev Mercedes-Benz med 6 nya tungviktare varav 4 turistbussar och två eldrivna stadsbussar. Därefter hittar vi Kässbohrer-Setra med 3 nya turistbussar över 10 ton följt av Neoplan med 2 nya turistbussar vilket innebär att fabrikatet ser ut att nå en marknadsandel som ligger betydligt över fjolårets. Även Volvo noterar 2 direktimporterade tunga bussar över 10 ton, en turistbuss och en citybuss, något äldre modeller (2015 respektive 2019) som nu åter rullar på svenska vägar i nyregistrerad form. Ytterligare fyra fabrikat noterar var sin nyregistrerad tungviktare under september: Scania med en riktigt gammal direktimporterad turistbuss, Higer och Yes EU med var sin elbuss för stadstrafik och så Iveco med en direktimporterad citybuss.

Det här betyder att BYD kliver in mellan MAN och Neoplan på en åttondeplats i Tunga Busstoppen 2024. I övrigt inga större skillnader (se tabellen).

När det gäller turistbussarna så blev det 11 nyregistreringar under september. Men förmodligen är den äldre direktimporterade Scania-bussen som enligt handelsbeteckningen är en coach ämnad för region- eller skoltrafik. Mercedes-Benz är ohotad i turistbusstoppen med Kässbohrer-Setra som god tvåa (se tabellen).

Hela bussmarknaden, alltså bussar av alla viktklasser, hade 52 nyregistreringar i september enligt Mobility Sweden, vilket är 44 procent högre än i fjol. Andelen elbussar uppgick till 27 procent i september och till totalt 17 procent under årets första tre kvartal.
Det konstaterar Mobility Sweden samtidigt som branschorganisationen gläds åt utvecklingen av den publika ladd infrastrukturen i Sverige. Under september ökade antalet laddpunkter med 90 och passerade under september 51 922 laddpunkter fördelat på 7 295 laddstationer. Dock inte av särskilt stort intresse för Svenska Turistbussföretagen vars medlemmar knappast kan välja el som drivmedel för sina fordon, än mindre ladda tunga bussar vid en publik laddpunkt.
El är däremot vanligt i den svenska stadsbusstrafiken, av de totalt 28 nyregistrerade tunga bussarna under september var 14 elbussar enligt Mobility Swedens sammanställning.

Källa: Mobility Sweden, bearbetning Hablador text & bild

Tunga Busstoppen för september 2024