Uppåt för bussarna under april

April blev en bra månad för de tunga bussarna över 10 ton, allra bäst gick det för MAN:s citybussar, men även turistbussarna ökade något. Det framgår av Mobility Swedens statistik.

Så här kommenterar Mattias Bergman, VD för Mobility Sweden, läget för bussarna:

– Bussregistreringarna ökade med 140 procent i april jämfört med föregående år och uppgick till 139 fordon (alla viktklasser inräknade). Andelen eldrivna bussar uppgick till 42 procent, och i april 2024 registrerades inte en enda. Variationen från månad till månad i nyregistrerade bussar beror på offentliga upphandlingar.

Här bör också nämnas att Tunga Busstoppen även plockar in direkt- och privatimporterade bussar över 10 ton vilket gör att siffrorna kan skilja sig en aning från dem som publiceras i andra medier. Och eftersom elbussar inte förekommer när det gäller turistbussar utelämnas normalt detaljerna om den i den här redovisningen.

Allra bäst under april gick det för MAN med hela 88 nyregistrerade bussar, alla utom en var citybussar för upphandlad trafik. Tvåa under april blev Solaris med 15 elbussar för stadstrafik. På delad tredje plats kom Kässbohrer-Setra och Irizar med 9 tunga bussar vardera. Samtliga från Irizar är turistbussar medan Setra för ovanlighetens skull har med två citybussar, direktimporterade av äldre årgång.

Därefter kommer Volvo som tack vare sin direktimport klarar sig kvar på tredjeplatsen i Tunga Busstoppen med sina totalt 7 nyregistreringar. Men här handlar det om fyra veteranfordon som direktimporterats för okända ändamål varav två specialbussar som tidigare används som kombinerad person- och godstrafik.

Efter Volvo hittar vi Mercedes-Benz med 5 nyregistrerade tunga bussar, två turistbussar och tre citybussar varav en äldre direktimporterad.

På delad sjunde plats för april hamnar Higer och Scania med vardera två nyregistrerade tunga bussar, samtliga turistbussar och Higer dessutom byggd på Scania-chassi, en av Scanias bussar en riktig privatimporterad veteran med 25 år på nacken som nu blivit nyregistrerad i Sverige.

Ny i Tunga Busstoppen 2025 är Neoplan som kliver in under april med en nyregistrerad nytillverkad turistbuss.

Det här innebär att Irizar kör om Scania i Tunga Busstoppen och Higer tar sig en bit uppåt i totaltabellen. För turistbussarna var april en hygglig månad med 27 nyregistreringar, lite fler än under mars i år. Mercedes-Benz leder fortfarande turistbussligan framför Kässbohrer-Setra, i övrigt inga större förändringar så här långt.

Hur det går under maj kommer förhoppningsvis att kunna redovisas 2 juni om allt går väl. Missa inte det!

Källa: Mobility Sweden, bearbetning Hablador text & bild

Statistik Tunga Busstoppen för april 2025