Håll dig uppdaterad
Prenumerar på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad med vad som händer i branschen.
Följ oss på Linkedin:
Svenska Turistbussföretagen
Augusti blev en riktigt bra månad för de tunga bussarna, allra bäst gick det för Scania – det visar Mobility Swedens statistik.
Augusti blev stadsbussarnas månad, av totalt 219 nyregistrerade bussar över 10 ton var hela 154 just stadsbussar och av dem 49 elbussar. När det gäller turistbussarna över 10 ton så var Mercedes-Benz åter igen bäst med 20 nya tungviktare nyregistrerade under augusti och har nu totalt 76 turistbussar under årets första åtta månader vilket är överlägset flest av alla fabrikat.
Totalt sett gick det allra bäst under augusti för Scania som noterar hela 78 nya tunga bussar, bland dessa finns fyra elbussar och en direktimporterad turistbuss. Näst bäst under augusti var MAN med 51 nyregistrerade tunga bussar varav 32 elbussar och 8 turistbussar. Därefter kom Mercedes-Benz med totalt 78 nyregistrerade bussar av dessa 13 elbussar och – som nämnts – 20 turistbussar över 10 ton. Volvo sackar något och hamnar först på fjärde plats under augusti med totalt 27 nya tungviktare varav hela 16 var turistbussar.
Efter de fyra nu nämnda följde under augusti Iveco med 15 nyregistrerade bussar över 10 ton och Temsa med 11 nyregistrerade. Alla Temsas bussar är tursistbussar medan samtliga från Iveco är citybussar.
Kässbohrer-Setra noterar 6 nya tunga turistbussar och slutligen Neoplan som fick 3 nya tunga turistbussar registrerade under augusti. Inga andra fabrikat än de ovan nämnda fick någon buss nyregistrerad.
Det här innebär att MAN har kört om Volvo i Tunga Busstoppen och att Scania har tagit sig förbi Kässbohrer-Setra. Temsa har kört från en niondeplacering förra månaden till en sjundeplacering i redovisningen för augusti.
– Det är en tydlig trend att företag med större fordonsflottor nu ställer om till eldrivna alternativ. Inom hela lastbilssegmentet är det viktigt att komma ihåg att elektrifieringen inte nått samma nivå som personbilar och stadsbussar. För att driva på denna övergång och stärka Sveriges konkurrenskraft krävs fortsatt implementering av kostnadseffektiva styrmedel och långsiktiga förutsättningar, säger Sofia Linder, chefsekonom på Mobility Sweden.
Hon konstaterar vidare att nyregistreringen av bussar, både lätta och tunga, har ökat med 43 procent under årets augusti jämfört med augusti 2022. En trend som drivs av offentliga upphandlingar av stadsbussar, enligt Sofia Linder som också gläds över att nära 17 procent av alla nyregistrerade bussar under årets sista sommarmånad var elbussar.
Hur hösten inleds för de tunga bussarna kommer att redovisas i Tunga Busstoppen måndag 2 oktober om allt går väl. Missa inte det!
Källa: Mobility Sweden, bearbetning Hablador text & bild
Prenumerar på vårt nyhetsbrev och håll dig uppdaterad med vad som händer i branschen.
Följ oss på Linkedin:
Svenska Turistbussföretagen
Bokning för besökare
Bokning av Utställare