Styrelsen för Sveriges Bussresearrangörer har enhälligt beslutad att utnämna Bjarne Wilmarsgård till hedersmedlem oktober 2013

Bjare Wilmarsgård Hedersmedlem oktober 2013Bjarne Wilmarsgård har i dryga 30 år kämpat med sin tidning för bussbranschen. Allt mynnar ut i det enkla konstaterandet att branschen varit relativ förändringsobenägen. Ett annat engagemang har varit att genom åren vårda yttrandefrihet som borde gälla oinskränkt och det är ingenting som någon skall be om ursäkt för. Istället talar många om pressfriheten men alltför ofta med kluven tunga och det gäller i hög grad vissa annonsörer som lite småkittsliga försöker påverka branschtidningens reportage, att genom hot sluta annonsera! I alla totalitära system anser monopolisterna att rätten att äga ordet, är med de enda och rätta argumenten. Det har Bjarne skickligt försökt kringgå genom en egen uppstickande Blogg, där han oförtröttandes på sitt sätt försökt motivera branschen till vidareutveckling och att ta till sig förändring som sker i övriga samhället.

Tidningen Bussbranschen har 2 eldsjälar, det är redaktören Bjarne Wilmarsgård och Lena Nilsdotter. Bjarne har sin buss bakgrund från Svensk Omnibustidning som var bussbranschens eget utslätade forum för 30 år sedan. Ständig brist på pengar gjorde att tidningen lades ned och Bjarne startade upp tidningen ”Busstidningen” i egen regi. Början som oftast var svår och tidningen kom ut i svart vitt med endast ett färgomslag till att idag vara en klenod i branschen.

Den högst IT ointresserade Bjarne, lyckades ändå lära sig det mesta inom IT teknik och snart var tidningen även ute på nätet med information och lite skvaller om ett och annat som engagera läsarna.

Bjarne Wilmarsgård har under sina dryga 30 år, medialt präglat bussbranschen som ingen annan. Sin bekännelse till fri konkurrens och innovativ utvecklare gör Bjarne till en självklar hedersmedlem i föreningen Sveriges Bussresearrangörer.

Detta klipp ger en tydlig bild av Bjarne:

Framgångsrik reklam” läste vad en mycket framgångsrik producent av skönhetsprodukter lär ha sagt:
”I mina fabriker blandar vi kemikalier – i våra butiker säljer vi drömmar”. Hemma på kontoret tillverkar vi bussresor.
I vår resebutik säljer vi…
Ja – vad då – undrar jag när jag i våras i en bussresekatalog storögt betraktade en beskrivning av en bussresa från en ort ca 170 km norr om Mälaren – med slutmål i Barcelona.
Dag 1 – 74 mil
Dag 2 – 82 mil
Dag 3 – 99 mil
Dag 4-6 – vid resmålet
Dag 7 – 99 mil
Dag 8 – 82 mil
Dag 9 – 74 mil.
En sådan ”drömresa” kostar bara ett par tjugor under 10-tusen kronor.
Måltidsdrycker ingår inte…
Vems dröm motsvarar en sådan resa – och vad kan en sådan resa berätta undrar jag lite stillsamt. Hänförande upplevelse? Tja, kanske för den som vill odla egna hemorrojder.
Hm…